طراحی معماری و دکوراسیون پروژه ساختمان اداری ۱۰۰
طراحی بخش داخلی ساختمان که به طور قابل ملاحظه ای تخریب شده بود، به کمک ستون های چشمگیر کرنتی ، گچ بری های زیبا و آراسته سقف ها، و کارهای چوبی ساختمان تقریبا به حالت اولیه و اصلی خود بازگردانده شد. علاوه بر اینها پنجره های عظیم و رنگ آمیزی های روشن، منجر به ایجاد یک محیط کاری محرک و خوش ظاهر گردید.
معماران: NFOE et Associés Architectes
مکان: مونترال، QC H2Y 2W7، کانادا
مدیر پروژه: Masa Fukushima و Rafie Sossanpour
سال اجرای پروژه: ۲۱۲
مساحت پروژه: ۱۰۱۵ مترمربع
عکس: Stéphane Brügger
بورآ ۱۰۰، در قلب شهر مونترال واقع شده است، جایی که با پروژه های بزرگ و متعدد مربوط به معمار بزرگ باروت احاطه گردیده است.
از جمله این ساختمان های طراحی شده توسط باروت و در مجاورت بورا ۱۰۰، ساختمان باشکوه Aldred می باشد که در ۱۹۲۹ توسط وی طراحی گردید که از نقطه نظر بسیاری، فاخرترین و برجسته ترین اثر وی می باشد.
از دیگر ساختمان های معروف اطراف بورا ۱۰۰، می توان به ساختمان مرکزی بانک مونترال (طراحی توسط شرکت باروت و آغاز به کار در ۱۹۶۰) ، ساختمان رویال تراست (طراحی توسط شرکت امریکایی mc kin,mead &white با مشارکت شرکت باروت در ۱۹۱۲) و نیز ساختمان بانک ملی کانادا (پروژه ای که در سال ۱۹۶۵ اجرایی شد و شرکت باروت به عنوان مهندس مشاور پروژه فعالیت می نمود که این پروژه توسط شرکت david, barott & boulva اجرا گردید که پسر باروت یکی از بنیان گذاران آن بود) اشاره نمود.
یک همکاری موفق بین مالک بورا ۱۰۰ (که برنده جایزه CIGM در سال ۲۰۰۵ گردید که مربوط به ساختمان های تجاری موروثی و شرکت مهندسین مشاور NFOE منجر به یک پروژه عظیم مرمت در طبقات اول و دوم این ساختمان گردید.
بخش داخلی ساختمان که به طور قابل ملاحظه ای تخریب شده بود، به کمک ستون های چشمگیر کرنتی ، گچ بری های زیبا و آراسته سقف ها، و کارهای چوبی ساختمان تقریبا به حالت اولیه و اصلی خود بازگردانده شد. علاوه بر اینها پنجره های عظیم و رنگ آمیزی های روشن، منجر به ایجاد یک محیط کاری محرک و خوش ظاهر گردید.
از جنبه زیبایی شناسی پروژه به کمک بازی ماهرانه با خطوط عمودی و افقی پیوندی مابین گذشته و حال برقرار می سازد. در هر دو طبقه اثرات بازسازی که قبلا صورت گرفته بود، از بین برده شده است.
اثاثیه و مبلمان ظریف و ساده موجود به عنوان پس زمینه ای برای این فضای سرشار از جزییات معماری عمل می کند.
طراحی ایستگاههای کاری در فضای باز به نحوی است که تعاملات بین گروه های کاری را ترغیب می نماید و در عین حال امکان اندیشیدن و تفکر فردی را نیز فراهم می کند. مکان هایی نیز برای جلسات بداهه در نزدیکی ایستگاههای کاری در نظر گرفته شده است.
سطوح ، متشکل از فضاهای باز است و بدین ترتیب بر تزیینات ستون ها، سقف ها، گچ بری ها و کارهای چوبی تاکید بیشتری می گردد.
فضای داخل ساختمان هم که وضع چندانی نداشت با کمک ستونهای کورنتی، گچکاری زیبای سقف ، چوبکاری ، پنجرههای بزرگ و نورهای رنگی به حالت اولیهاش بازگشت و محیط کاری زیبا و پویایی را ایجاد نمود.
در طبقه همکف هنوز هم یک اتاق گاوصندوقی بانک وجود دارد که البته الان به عنوان کتابخانه از آن استفاده می شود. هر طبقه محیط متمایز خود را دارد، طبقه همکف پر آب و تاب و خوش ظاهر در حالی که طبقه فوقانی، صمیمی و خودمانی است. در سقف ها زیر ساخت های بدون پوشش با تزیینات موجود رقابت می کند.
طبقه همکف سقف بلندی دارد (۱۷ فوت) و پنجره های بزرگی که نمایی خیره کننده از مونترال قدیم را ارائه می دهد و همچنین نورگیری نیز از طریق این پنجره های بزرگ به راحتی انجام می گیرد و فضا مملو از نور طبیعی می گردد و به کمک رنگ روشن دیواررها و مبلمان، نور طبیعی در فضای ایستگاههای کاری نیز نفوذ می کند.
نقاط تاریک بر روی دیوارها به عق دادن به این فضای خوش نور کمک می کند. طبقه دوم دارای سقفی کوتاهتر برای تشویق صمیمیت در مناطق کاری است. اما یک سری سقف های کاذب غیر ضروری، کوتاهی ارتفاع این طبقه را دوچندان می کند و به عنوان یک سری تیرهای افقی در تقابل با ستون های عمودی عمل می نماید. مداخلات مختلف صورت گرفته بر روی اثر، از خطوطی ساده تشکیل شده اند. مانند این است که دیالوگی مابین شیشه ها، تیغه ها و فلز و دیوارهای پیش ساخته در مورد دوام، شفافیت و وزن مواد شکل گرفته است.
در طبقه همکف سالن انتظاری وجود دارد که مملو از رنگ های مختلف است، یک ستون سبز رنگ و یک نوار فلزی شناور در یک پانل شیشه ای در مقابل ستون های سفید کلاسیک بازی می نماید. کارهای چوبی و شومینه موجود در اتاق کنفرانس طبقه همکف از گذشته حفظ شده اند.
بر روی کارهای چوبی دیوارهایی با رنگ تیره، ارتفاع زیر سقف را دو چندان جلوه می دهد و به لحاظ بصری، دیوار ها را از گچ بری های آراسته تفکیک می نماید. لوازم و وسایل روشنایی در سقف، با استفاده از زیبایی شناسی معاصر، به نحوی استفاده شده است که به نظر می رسد قطرات آب از سقف به کف می چکد. این تزیینات اولیه و معاصر گیرایی فضا را افزایش می دهند که رو به palace d’armes باز می شود.
نیم طبقه همکف و اول بر فضای کاری طبقه همکف مشرف است. یک دیوار آبی رنگ در هر دو طبقه در امتداد راه پله داخلی و در پشت فضای کاری است. این رنگ به طبقه دوم منتهی می شود و در داخل کافه تریا نیز ادامه دارد. برای اطمینان از حفظ حریم خصوصی مسئولین و سهامداران، اتاق های کاری آنها در مکان منتهی به palace d’armes واقع شده است.
نفوذ پذیری بصری با استفاده از پانل های شیشه ای به عنوان پارتیشن و درب حفظ شده اند. اتاق کنفرانس طبقه بالا مشرف به محل ، با یک پنجره بزرگ نیم دایره ای ساخته شده از چوب است.لوستر و لوازم روشنایی نصب شده در اتاق کنفرانس نیز شکل پنجره را منعکس می نماید.
خوب بود