بررسی سوالات کارشناسی ارشد.
کتاب آموزش اسکیس در معماری و معماری منظر (آرتور امید آذری)
مشکل اصلی که دانشجویان همواره با آن رو به رو هستند و مطرح می کنند،نداشتن اعتماد به نفس در طراحی آزمون کارشناسی ارشد می باشد که همان ترس از شروع ترسیم نام دارد و ایشان همواره در انتقال دانسته های خود،با شکل ترس مواجه می باشند.در روند آموزشی این کتاب در فصل اول مؤلف با شروع ساده در تمرین های ابتدایی سعی داشته مهارت دانشجو را در توانایی کشیدن خط و تسلط بر ترسیم اجزای ساده در طراحی و اسکیس بالا ببرد و در بخش بعدی با تاکید بر این روند و گام های مهم در طراحی یک مجموعه خاص را به صورت گام به گام به تصویر می کشد و تهوجه خواننده را به نکات مهم جلب می نماید تا با تفهیم این نکات دانشجو را با طبقه بندی و آنالیز کردن نکات خواسته شده در طراح آشنا کند تا بدین ترتیب دانشجوبا مرحله به مرحله روبرو شدن با سؤال و طرح،توانایی خود را به صورت مطلوب ارائه دهد.مؤلف در این فصل،با نقد وبررسی سری سؤالات درک عمومی منظر ۱۳۸۰ به شناخت سؤالات مفهومی پرداخته است و پس از آن به صورت کاملا ساده و(فرآیند طراحی)گویا به طراحی سؤال اسکیس منظر سال۱۳۸۰(طراحی مجتمع توریستی در نمک آبرود )می پردازد که در مواجه با آن به ترتیب به عناصر زیر اشاره می کند.
۱٫روند طراحی در سایت ۲٫تفکیک دسترسی ها
۳٫تابش خورشید وجذب انرژی ۴٫تعیین مسیر جریان آب
۵٫آرایش فضای سبز در مجموعه ۶٫پرسپکتیو دید پرنده
۷٫سایت پلان نهایی ۸٫پرداخت طرح
۹٫شناخت پوشش گیاهی محل ۱۰٫ترسیم جزییات طرح
سؤال اطلاعات عمومی معماری – معماری منظر ۱۳۸۰
– برای اینکه تصویر بنا به طور کامل در مخروط دید قرار گیرد،باید فاصله از ارتفاع بنا بیشتر باشد و همچنین برای اینکه جزییات بنا به وضوح دیده شود باید این فاصله از ۲برابر ارتفاع بنا بیشتر نشود.بهترین پاسخ برای سؤال ،فاصله ۱۸ متر می باشد.
سؤال اطلاعات عمومی معماری – معماری منظر ۱۳۸۰
در محوطه باز با ارتفاع پله ۱۵ سانتی متر ،کف پله ۳۵ سانتیمتر مناسب می باشد.
سؤال اطلاعات عمومی معماری – معماری منظر ۱۳۸۰
• این تصویر بازگو کننده تصویری شماتیک از باغسازی دوره رنسانس در ایتالیا می باشد.
• نظم در آرایش فضای سبز
• ایجاد اختلاف سطح شدید در باغ ایتالیایی.
• هندسه منظم
• ایجاد محور اصلی در آکس
• کوشک در قسمت بالاترین نقطه محور اصلی.
سؤال اسکیس معماری منظر ۱۳۸۰
طراحی سایت مجموعه توریستی در نمک آبرود
• برای شروع طراحی توجه به نکات زیر حائز اهمیت است.
• خطوط توپوگرافی
• تفکیک آبروها
• توجه به سطوح با شیب کم
• محوربندی سایت
• محوربندی با توجه به شیب سایت
• محورهای فرعی برگرفته از محور اصلی می باشند.
• محورهایی که در درجه سوم اولویت قرار دارند،از محورهای فرعی منشعب می شوند.
• مشخص کردن سطوح با شیب های متمایز.
• نشان دادن گرافیکی شیب ها
• مکان یابی فضاها به نسبت شیب سایت
روند طراحی در سایت
بین مسیرها اولویت بندی کنیم و مسیرهای اصلی را از فرعی تفکیک نماییم و سریع ترین مسیر دسترسی را انتخاب میکنیم و بدین ترتیب نقطه عطف طراحی را مشخص می کنیم.
تفکیک دسترسی ها
• شناخت اهمیت دسترسی های اصلی.
• دسترسی درجه یک سواره و پیاده در سایت به عنوان محور اصلی در طرح معرفی شده است.
• دسترسی مسیرهای فرعی در حاشیه مسیرهای درجه اول می باشد و از مسیرهای اصلی منشعب می شوند.
• در دسترسی درجه سومانشعاب ها از محورهای فرعی صورت می گیرد.
تابش خورشید و جذب انرژی
• جذب انرژی خورشید از منابع جنوبی
• ایجاد گلخانه در جبهه جنوب مجموعه
• ایجاد سطوح دوار در نماهای جنوب فضاهای معماری،بادهای مزاحم را منحرف می کند.
آرایش فضای سبز در مجموعه
• ایجاد پردیس های باغ ایرانی
• توجه به محور اصلی و کشت درختان در محور اصلی
• حرکت شعاعی گیاهان،حول مرکزیت مجموعه
پرسپکتیو دید پرنده از کل مجموعه توریستی
• توجه به محور صلی،در پرسپکتیو ونشان دادن مسیر اصلی بسیار مهم می باشد.
• آرایش گیاهان حول محور اصلی برای تأکید بیشتر مسیر اصلی انتخاب شده است .
نکته : در دید پرنده عناصر عمودی،عمودی ترسیم می شوند.
سایت پلان نهایی مجموعه توریستی نمک آبرود
نکته : در معماری منظر از پرسپکتیو به سایت پلان نهایی می رسیم.
پرداخت طرح
نقاط مثبت طرح را مشخص می کنیم و سعی می کنیم که در پرسپکتیو این نقط را به تصویر بکشیم.در معماری منظر،دید پرنده،مهمترین دید می باشد،زیرا از طریق آن می توان به تمام نکاتی که در طرح به آن توجه کرده ایم.(دسترسی،پلکان ارتباطی)اشاره کرد.
شناخت پوشش گیاهی محل
• شناخت گیاهان بومی محل به ما کمک می کند تا در هر اقلیم از پوشش گیاهی آن منطقه استفاده کنیم تا بدین وسیله محیط طراحی را طبیعی تر جلوه دهیم.
• انتخاب گیاه و درختان مناسب برای رسم پرسپکتیو
• پس از شناخت پوشش گیاهی منطقه،بهترین فرم آن را برای رسم مقاطع و پرسپکتیوهای طرح انتخاب میکنیم.
• از فضاهای مهم وچشم اندازهای اصلی پرسپکتیو می زنیم و دیدهای مهم طرح را نشان می دهیم.
• اهمیت گیاهان در دید اول کمک می کند تا یک کادر خوب برای طرح مان تعریف کنیم.ساره سبک چوبی نشان دهنده توجه ما به استفاده از مصالح بومی منطقه می باشد.
طراحی جزییات در طرح
• سنگ فرش کنار درختان می تواند کانون یا فضای تزیینی درخت محسوب می شود و حس پیوستگی را میان سطوح مختلف یرقرار سازد.
• در مرحله آخر از طراحی باید شروع به ترسیم جزئیات موجود در طرح کنیم و عناصر خاص را نشان دهیم.