طراحی داخلی فروشگاهها یکی از موضوعاتی است که به شکل جدی در کشور ما مورد توجه قرار نگرفته است و به سبب مسایل فرهنگی-اجتماعی و … بسیاری از شرکتها و محصولات خارجی نتوانسته اند در کشور ما فعالیت جدی همانند سایر کشورها داشته باشند.امروزه طراحهای داخلی فروشگاهها نقش مهمی را در جذب مشتری ایفا میکنندو برای طراحی داخلی یک فروشگاه طراح رسالت سنگینی بر عهده دارد.

فروشگاه باید جذابیت موثر و کافی را در نگاه اول و هنگام گذار خریدار داشته باشد و این امر با وجود طرحی که طراح آن راخلق کرده است بدست می آید.نمای مغازه ShopFront بایستی جذاب باشد.ایجاد نقطه تمرکز دید FocalPoint در داخل مغازه باید به گونه ای باشد که از بیرون دید کافی داشته باشد و باعث جذب مشتری شود.

طراحی و دکوراسیون داخلی فروشگاه

مغازه یک فضای عملکردی است و بایستی به گونه ای باشد که عملکردهای مختلف از قبیل نمایش محصولات-میز فروش CashCounter -اتاق پرو و در مورد فروشگاههای بزرگ حتی فضاهای نشیمن -کافی شاپ-فضا برای کودکان و … در کنار هم عملکرد صحیحی داشته باشد.
فضای فروشگاهها فضای بسیار گرانی است واستفاده حساب شده از آن مهم است.
استانداردهای معلولین امروزه یک بحث مهم است .مثلا در دوبی طراح داخلی موظف است در یک مغازه ۳۰ متری یک اتاق پرو ۱۵۰*۱۰۰ برای معلولین در نظر بگیرد و به گونه ای باشد که معلول به راحتی به آن دسترسی داشته باشد.(ارتفاع ۷۵ سانتیمتر برای معلول)
در اتاقهای پرو طرح -نور و ابعاد بسیار مهم است.مشتری تصمیم خود را در این اتاق میگیرد .نور مناسب-آینه خوب_آویزهای مناسب ونیمکت راحت همه وهمه در تصمیم گیری مشتری مهم هستند.

طراحی و دکوراسیون داخلی فروشگاه

راه دیگری که طراح داخلی برای جذب مشتری میتواند بکار گیرد استفاده از تصاویر است .تصاویری مرتبط با محصول یا با مضمون زندگی روزانه -طبیعت-کودکان و … میتواند برای داخل یک فروشگاه مناسب باشد.
نورپردازی یکی از مهمترین عوامل در جذب مشتری است .جاسازی خوب اشیا و نورپردازی که عدم استفاده از نور مستقیم انجام شده توجه مشتری را جلب خواهد کرد.

استفاده از طرح کف نقش مهمی در طراحی داخلی ایفا میکند.استفاده از کف بایستی متناسب با تصویر کلی فروشگاه باشد و مصالح انتخا

ب شده بایستی متناسب با عملکرد فروشگاه باشد .

سقف نیز مانند کفپوش بخش دیگری از طراحی داخلی است که میتواند طرحی بدعت گذارانه در خلق سطوح -مواد-رنگ و … داشته باشد.امروزه سقفهای باز و سقف کاذب ایده ای جدید است که در بعضی فروشگاهها مورد استفاده قرار می گیرد.

رنگ آمیزی و ترکیب رنگها نیز فاکتور های مهمی هستند که میتوانند مناظر جدیدی بوجود آورند.

خلق عناصر دکوراسیون داخلی میتواند طراحان را برای دستیابی به استاندارد های طراحی بهتر کمک نماید .این عناصر میتوانند سمبلیک -تاریخی- مد روز- کلاسیک و یا از این قبیل باشند.
مثلا مغازه وسایل ورزشی که عناصر سمبلیکی ورزش همانند گوشه هایی از استخر در قسمت لباس و وسایل شنا -یک دیوار صخره ای در قسمت وسایل کوهنوردی و … در آن وجود دارد.

آنچه بعنوان FIX خوانده میشود تجهیزات یا قفسه بندی هایی است که محصولات درآنها چیده میشود.اینجاست که طراح باید با نوآوری بتواند طرحی ارائه کند که محصولات به نحو مناسبی نمایش داده شود.
Visual Marched امروزه به یک فن بسیار مهم تبدیل شده است و نحوه چیدمان یک محصول روی Fax Fixtures به گونه ای شگرف در ایجاد جذابیت برای خرید کالا از سوی مشتریان تاثیر گذار است.

طراحی و دکوراسیون داخلی فروشگاه

شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳