نور در طراحی مدرن

در این مقاله قصد داریم در خصوص مبحث نور در معماری صحبت کنیم. در ادامه درخصوص به‌کارگیری انواع نور در ساختمان صحبت خواهیم کرد:

هدف اساسی نور در معماری:

نور یک هدف اساسی در معماری دارد آن هم: کمک به دیدن. چه از طریق روش های طبیعی و چه مصنوعی.اتاق ها باید مطابق با آن روشن شوند. تا ساکنان بتوانند با خیال راحت در آنها ساکن شوند و وظایف روزانه خود را انجام دهند. هنگامی که سیستم مناسب در مسیر طراحی معماری داخلی انتخاب شود.

نور همچنین می تواند به بهره وری انرژی و پایداری در داخل ساختمان به عنوان یک سیستم جامع کمک کند. جدا از ارزش کارکردی نور درمحیط که بر همگان آشکار است، طراحی نور می‌تواند به دیدن بافت‌ها و تکسچرها کمک کند. از طرفی می‌تواند ،به دیده شدن درست رنگ‌ها و دیدن هرچه بهتر فرم‌ها و احجام، بر راحتی بصری و لحن زیبایی‌شناختی داخلی تأثیر بگذارد.

نورپردازی و نور مصنوعی

از میان بسیاری از جزییاتی که در طراحی داخلی دخیل بوده و مهم هستند. مانند رنگ‌ها بافت‌ها و متریال، نورپردازی به طور قطع یکی از مواردی است که می تواند بر زیبایی و جذابیت فضا افزوده و یا آن را تضعیف کند. نور حتی می تواند بر آسایش محیطی و رفاه کاربران فضا تأثیر گذار باشد. به همین دلیل است که نور و طراحی آن در فضای داخلی، باید به خودی خود یک عنصر اساسی در تلقی شده و مورد توجه واقع شود.

در بیشتر پروژه‌ها برای روشنایی در تاریکی یا مناطقی که از نور طبیعی به صورت کامل و یا نیمه بی بهره‌اند، به نور مصنوعی مؤثر و روشنایی مطلوب نیز نیاز دارند. با نورپردازی درست و طراحی بجای نورپردازی میتوان کیفیت عملکردی و زیبایی‌شناختی فضاها را به حداکثر رساند.

با سیستم های نوری بسیاری که در حال حاضر موجودند، از قبیل (مستقیم، غیرمستقیم، انواع افکت‌ها و…) و تکامل آنها با گرایش ها و فناوری های جدید طراحی، امکانات طراحی نوری فراوانی برای انتخاب بهترین گزینه در جهت بهبود وضعیت داخلی وجود دارد. با در نظر گرفتن این موضوع، انتخاب راه درست برای نورپردازی مصنوعی یک فضای مدرن – و در عین حال، ارتقاء معماری آن و رها کردن خلاقیت – می تواند بسیار چالش برانگیز باشد.

نمونه‌ موردی در خصوص نورپردازی

طراحی نوری مانند مجسمه (Sculptural statement pieces)

در میان انواع متفاوتی از نورپردازی‌ها، قطعات نوریبا شکلی مجسمه‌گون به یک روند در طراحی داخلی معاصر تبدیل شده است. اغلب عناصر خطی متصل به سقف یا آویزان شده از آن، تمایل به ارائه نور کانونی مستقیم دارند. به این معنی که قرارگیری لامپ ها به شرایط خاصی از فضا (به عنوان مثال، موقعیت های کاری) پاسخ می دهد. و شار نور مستقیماً به سطح برخورد می کند.

نور را در سراسر اتاق پخش می کند. زیرا توسط دیوارها و سقف ها جذب می شود. با این حال، در نظر گرفتن نور مستقیم باید با احتیاط طراحی شود. زیرا اگر به درستی بررسی و مورد استفاده واقع نشود، می تواند سایه های “شدید” ایجاد کند.از طرفی نباید بالای سطوحی که خیره کننده یا منعکس می شوند قرار گیرد.

با اشکال بی حد و حصر برای کاوش، این قطعات مجسمه ای و چشم نواز می توانند ظریف و دراماتیک باشند. و شخصیت و ارزش زیبایی شناختی قوی به اتاق اضافه کنند. بنابراین، آن‌ها در محیط‌های جادار که می‌توانند توجه را جلب کنند. و در عین حال مؤثر هستند، ایده‌آل هستند، مانند فضاهای کاری، لابی‌ها، رستوران‌ها و فضاهای تفریحی.

در مقاله‌های بعد به معرفی گونه‌های دیگری از نورپردازی ‌ها خواهیم پرداخت.

شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳