مجتمع مسکونی Habibat 67

 

مجتمع مسکونی Habibat 67

نام پروژه : Habitat67

معمار : Moshe Safdie

موقعیت بنا : Montreal-Canada

زمان ساخت : ۱۹۶۷

bill_cotter_collection_53

موشه سفدی در سال ۱۹۳۸ در شهر حیفای اسراییل متولد شد . او پس از مدتی به اتفاق خانواده به کانادا نقل مکان کرد . وی در سال ۱۹۶۱ توانست با مدرک دیپلم معماری از دانشگاه Mc Gill فارغ التحصیل شود . پس از گذراندن دوره کارآموزی درکنار لویی کان در شهر فیلادلفیا به مونترال برگشت.
در سال ۱۹۷۰ دفتر فرعی اورشلیم ( بیت المقدس ) را تاسیس کرد و در اوایل کار مشتاقانه با مشکلات مبارزه کرد تا اورشلیم را احیا کند . او مسئول ارشد قسمت ترمیم بافت قدیمی شهر، نوسازی قسمت مرکزی شهر و مدیر اجرای بهم پیوستن این دو بافت شهری بود .
در این سالها سفدی کارهای زیادی انجام داد که شامل ؛ تزیینات معماری روی قرنیس ، مرکز یادبود رابین ، Rabin Memorial موزه هولوکاست Holocaust Museum و فرودگاه بین المللی Ben Gurion که در نوع خود بی نظیر هستند .
در جریان این دوران سفدی نیز در گیر توسعه کاری در کشورهایی نظیر سنگال ، ایران ، سنگاپور و قسمت شمالی کانادا بود .
در سال ۱۹۷۸ در پی تعلیم در دانشگاههای Mc Gill & Yale & Ben Gurion سفدی محل سکونتش را جابجا کرد و مدیر دفتری در بوستون شد ، همزمان مدیر برنامه طراحی شهری را بدست گرفت و سپس با تلاش فراوان موفق به اخذ درجه پروفسوری معماری از دانشگاه هاروارد گردید .
در پی دوره ۱۰ ساله او عهده دار طراحی ۶ طرح در کانادا بود . از جمله این طرحها می توان به انستیتوی عمومی موزه تمدن کبک ، گالری ملی کانادا و کتابخانه ملی ونکوور اشاره کرد .
کارهای سفدی شامل چندین موزه ، مانند موزه هنر Telfair در ساوانا ، مرکز تربیتی در لس آنجلس ، کتابخانه عمومی سالت لیک سیتی ، محل اکتشاف در ویچیتا ، تسهیلات آموزشی از قبیل الینور روزولت در دانشگاه کالیفرنیا ، ساختمانهای شهری از قبیل اسپرینگ فیلد ، خانه متحرک ، دادگاه فدرال ، مرکز هنرهای نمایشی در کانزاس سیتی می باشد .
موشه سفدی در بین کارهایش طراحی فرودگاه عظیم بین المللی تورنتو را نیز به یدک می کشد که در سطح بالایی طراحی شده است .
چهارده مجتمع اصلی در حال ساخت هستند ، شامل مجموعه یادبود خلسا ، موزه ملی مردم سیک درپنجاب هندوستان ، کتابخانه عمومی سالت لیک سیتی ، موزه پیبادی که با تحسین فراوان در سال ۲۰۰۳ افتتاح شد ، مرکز فرماندهی از میان یادبود لینکلن از روی مال در واشنگتون و محوطه کالج باستان شناسی در اورشلیم اسراییل از کارهای دیگر او می باشد .

 

habitat67in1967-طراحی مجتمع مسکونی Habibat 67

Habitat 67

یک نمونه خوب از سیستم پیش ساختگی سلولی (حجمی) که مراحل ساخت ان بصورت صنعتی در کارخانه انجام گرفته . حفظ حریم خصوصی هر واحد مسکونی ،استفاده مناسب  از دید و منظر رودخانه لارنس ،توجه به جهت تابش نور خورشید ، اختصاص باغچه و تراس مجزا به هر واحد مسکونی ،دسترسی های صریح و ساده ،همه و همه سبب شده ،تا habitat 67  مونترال نمونه بسیار موفق از تجربیات پیش ساختگی در دوران معماری مدرن به شمار بیاید.

habitat67in1967-طراحی مجتمع مسکونی Habibat 67

باید اذعان نمود که سفدی در تزریق کیفیات فضایی خانه های ویلایی حومه شهر های کانادا و استرالیا به این مجتمع مسکونی عظیم و پیش ساخته و نحوه چیدمان واحدهای مسکونی بر روی هم و استفاده از بامها به عنوان تراس های واحدهای بالایی در بسیاری از نقاط جهان توسط شیب دامنه کوهها امری طبیعی و گاهی اجتناب ناپذیر بوده است ،اما چگونگی دستیابی  به چنین چیدمانی  در زمین های مسطح ،معمایی بوده که تا کنون بسیاری از معماران را به آزمون و تجربه فرا خوانده است .

habitat67in1967-طراحی مجتمع مسکونی Habibat 67

بی شک مهمترین مشکل در ساختار معماگونه ای ،حل کردن نحوه دسترسی واحدهای بالایی و همچنین نحوه چیدمان داکت های تاسیساتی است.

مجموعه شامل ۱۱ طبقه مسکونی ،یک طبقه پارکینگ در همکف و یک طبقه تاسیساتی در زیر زمین می باشد.نحوه ی دسترسی از پارکینگ تا طبقات بالایی توسط سه باکس ارتباط عموی شامل آسانسورو پله است که سه راهرو اصلی روباز در طبقات همکف ،ششم و دهم از آن ها خارج میشوند.لوله های تاسیسات نیز در زیر این راهروها قرار گرفته است.

habitat67in1967-طراحی مجتمع مسکونی Habibat 67

ساختار هرمی و قرار گرفتن واحدها روی هم ،تنها در یک سمت پروژه که از دید،منظر و تابش مناسبی برخورر است ،امکان پذیر بوده و سمت دیگر پروژه تماما”به ارتباط عمودی و افقی دسترسی ها اختصاص داردتلاش برای ایجاد شخصیت و هویت در واحد های مسکونی بسیار موفق بوده است .

habitat67in1967-طراحی مجتمع مسکونی Habibat 67

habitat67in1967-طراحی مجتمع مسکونی Habibat 67

 

hab67assemb-habitat67in1967-حجم مجتمع مسکونی Habibat 67

پلان مجتمع مسکونی Habibat 67

پلان مجتمع مسکونی Habibat 67

پلان مجتمع مسکونی Habibat 67

پلان مجتمع مسکونی Habibat 67

پلان مجتمع مسکونی Habibat 67

ماکت مجتمع مسکونی Habibat 67

tumblr_m4oel5A0a21qln4yro1_

 

شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳