بازسازی یکی از مهمترین بخش‌های مورد درخواست افرادی است که تمایل به تغییر دکوراسیون منزل یا محل کار ,و یا اطراف خود را دارند. ساختمان‌های مختلف مسکونی، اداری و تجاری، معمولا در بدو امر، فاقد همه فضاهای لازم برای کاربران آن محیط است. به همین دلیل افرادی که به یک فضای جدید نقل مکان می‌کنند نیازمند مشاوره کارشناسی برای آماده سازی فضا هستند.

برای بازسازی از کجا شروع کنیم ؟

سر و کله زدن با پروژه طراحی داخلی منزل، بازسازی و انتخاب طرح و سبک مناسب می تواند تبدیل به یکی از سخت ترین و پیچیده ترین کارها برای بسیاری از افراد شود. بیشتر آنها نمی دانند که از کجا باید شروع کرد. اگر شما هم یکی از همین افراد هستید این توصیه ها می توانند دید شما به این موضوع را تا حدی عوض کرده و الهام بخش ایده هایی جالب و مناسب برایتان باشند.

بازسازی منزل و محل کار

قبل از هر کاری برای خودتان یک هدف و بودجه مشخص در نظر بگیرید، چه المان هایی نیاز دارید و چه مقدار پول برای این کار در نظر گرفته اید؟ سعی کنید در تمام مراحل کار پایبندشان باشید. در این صورت با هزینه ای پیش بینی شده به نتیجه ای مطلوب خواهید رسید. شخصیت بخشیدن به طراحی داخلی خانه تان را نیز به هیچ وجه فراموش نکنید. حتی اگر برای این منظور یک طراح داخلی شخصی هم استخدام کرده اید، مطمئن شوید که ایده های شما را کاملا مد نظر دارد و طبق سلیقه شما پیش می رود.

به هر حال خانه شماست و جایی است که می خواهید بعد از یک روز کاری سخت و طولانی ساعاتی را با آرامش در آن سپری کنید. پس اصلا خودتان را دست کم نگیرید! خلاص شدن از شر خرده ریزهای غیرضروری و بدون استفاده نیز یکی از اولویت ها محسوب می شود. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که وارد فضایی شوید که در عین سادگی و خلوت بودن به شما حس آرامش و صمیمیت ببخشد. این دسته از فضاها همواره در حال تازه شدن هستند. هرچند وقت یک بار، تمامی کمدها را بیرون ریخته و وسایلی که می دانید به کارتان نمی آید را دور بریزید. با این کار همواره فضایی مرتب و شاداب خواهید داشت.

یکی از موضوع های بسیار پر اهمیت در معماری و به ویژه دکوراسیون داخلی، کاربرد هر فضاست. برای طراحی یک فضا همواره به کاربردش توجه داشته باشید، مثلا اگر این فضا اتاق کودک است بهتر است از رنگ های سرزنده و شاد برای دیوارها و مبلمانش استفاده کنید. در حالی که همین رنگ ها برای اتاق مطالعه به هیچ عنوان مناسب نیستند.

چنانچه می خواهید یک اثر هنری مثلا یک تابلو را روی دیوار نصب کنید، مطمئن باشید که بیش از حد بالا یا خیلی پایین نصب نشده باشد. یک فاصله منطقی چیزی در حدود ۲۰ الی ۲۵ سانتی متر از بالای پشت کاناپه است. همیشه این موضوع را در نظر داشته باشید که اتاق ها و به ویژه سالن پذیرایی احتیاج به فضای کافی برای گردش افراد در محیط دارند. پس این فضا را با مبلمان خیلی بزرگ و نامناسب برای اتاق پر نکنید، چراکه بعد از مدتی احساس خفگی و تنگی جا خواهید کرد.

اگر واقعا به دنبال مجموعه ای خاص و حرفه ای هستید، حتما در انتخاب پرده اتاق ها هم دقت کافی را داشته باشید. همین عضو کوچک می تواند نقشی بسیار کلیدی در دکوراسیون منزل تان ایفا کند. برای مثال یک کرکره چوبی رستیک یا مدرن به هیچ عنوان با مبلمان کلاسیک همخوانی ندارد و نه تنها فضا را زیبا نمی کند بلکه باعث می شود زیبایی مبلمان تان هم به چشم نیاید. اگر می خواهید مبلمانی عمری و بادوام تهیه کنید، هزینه تان را صرف وسایلی که به اصطلاح «مُد» هستند نکنید، چراکه به همان سرعتی که مورد استقبال قرار گرفته اند به همان سرعت هم از رده خارج می شوند. سعی کنید به دنبال مدل های ساده تر و راحت تر بروید تا دست تان در زمینه انتخاب رنگ های مختلف برای رویه آنها نیز باز باشد.

گاهی یک سری وسایلی که حتی فکرش را هم نمی کردید کنار هم مجموعه ای فوق العاده را به وجود می آورند. برای مثال انداختن یک رومیزی دست دوز روی مبل راحتی کنار شومینه یا استفاده از پوست حیوانات روی تخت خواب می تواند جلوه ای جالب به فضا بدهد. هنگام طراحی اتاق کودک حتما این نکته را در نظر داشته باشید که سلیقه کودک تان هم بسیار مهم است، سعی کنید از دید او هم نگاهی به این اتاق بیندازید. در ضمن این فضا باید به گونه ای طراحی شود که همه وسایل به راحتی در دسترس کودک باشند و در عین حال کمترین خطر را برایش ایجاد کند.

در طراحی حمام هم می توانید به سادگی با اضافه کردن یک نور مناسب به ویژه در بالای آینه ای بزرگ، ظاهری کاملا مدرن و ساده به این فضا ببخشید. در نظر گرفتن یک کتابخانه یا به طور ساده تر نصب چند طبقه روی دیوار اتاق نشیمن هم به نوبه خود نوعی اثر هنری محسوب می شود. چه کتابخانه ای پر از کتاب داشته باشید چه چند قفسه کوچک با تعدادی کتاب محدود، می توانید با کمی حوصله و سلیقه کتاب های با جلد ها و رنگ ها و قدهای مشابه را کنار هم بچینید و با این کار ظاهری بی نهایت زیبا به کتابخانه دوست داشتنی تان ببخشید. شاید هم دوست داشته باشید از ترکیب بندی خاصی برای چیدمان شان استفاده کنید. این دیگر با خودتان است!

شاید شما هم جزو آن دسته از افرادی باشید که عاشق مبلمان و وسایل بی نهایت خاص هستند، مثل یک کاناپه تک با روکشی راه راه یا گلدار و رنگی. فقط دقت داشته باشید که در استفاده از این دسته مبلمان افراط نکنید که در آن صورت با خانه ای شلوغ و سردرگم مواجه خواهید شد بدون اینکه بدانید مشکل از کجاست. از این وسایل خاص فقط برای ایجاد نقطه تاکید در فضا استفاده کنید تا هم زیبایی شان به چشم بیاید و هم از ایجاد یکنواختی به بهترین نحو جلوگیری کنند.

چند نکته کلیدی در مورد بازسازی منزل :

بهتر است قبل از تصمیم گیری به بازسازی و دست به کار شدن، نکات زیر را در نظر بگیرید:

۱- بازسازی برای ایجاد منزل یا محیط کار بر اساس نیازهای شماست. با توجه به هزینه بر بودن بازسازی مجدد، همه شرایط را در نظر بگیرید.

۲- لوله های شوفاژ و یا آب را قبل از شروع بازسازی، چک کنید. احتمال ژوسیدگی در لوله های شوفاژ بسیار زیاد است و اگر بعد از اتمام بازسازی، این لوله ها دچار ترکیدگی شوند، هزینه بازسازی شما به هدر خواهد رفت.

۳- همزمان با بازسازی، به شناسایی تکنولوژیهای به روز گرمایش و سرمایش بپردازید. سیستمهایی مثل گرمایش از کف ( تکنولوژی امروز) بایستی قبل از انچام بازسازی شما اجرا شوند. این سیستمهای برودتی هر چند که هزینه بر هستند، اما در مرور زمان هزینه صرف شده آنها باز خواهد گشت.

۴- سعی کنید تا جای ممکن به عایق سازی منزل و یا محیط کار خود در حین بازسازی اهمیت دهید. این عایق سازی می تواند شامل موارد زیر باشد:

– استفاده از پنجره های دوجداره

-عایق سازی کف

– عایق سازی دیواره ها

– عایق سازی دربهای ورودی

و …

۵- تیغه های اضافی را برای افزایش فضا و یا تغییر آن بردارید. در بسیاری از ساختمانها مشاهد شده است که تیغه های بلامنظوری ایجاد شده اند که هیچ کاربردی برای انها وجود ندارد. با حذف این تیغه ها، فضایی هر چند اندک، به مساحت بنای شما افزوده می شود.

۶- برای دکوراسیون داخلی خود برنامه داشته باشید تا مشاور طراح شما با توجه به چیدمان، پرده، مبلمان و …. آتی شما فضای مناسبی را به شما پیشنهاد دهد.

۷- در انتخاب پوششهای کف ( سرامیک، سنگ، پارکت، لمینیت و …) و پوششهای دیوار (سنگ، کاشی، رنگ و …) دقت نمایید. به نحوی انتخاب کنید که بعد از مدتی باعث دلزدگی شما نشود. حتما نمونه ها را به درستی بررسی نمایید و تصمیم نهایی را با قاطعیت اتخاذ کنید.

۸- حتما از یک شرکت یا تیم کاردان برای اجرای بازسازی خود کمک بگیرید. این نکته را مطمئن  باشید که استفاده از افراد خبره و سژردن ار به آنها باعث افزایش قیمت کار شما نخواهد بود و چه بسا اگر خود دست به کار شوید، برای شما گرانتر تمام خواهد شد. این شرکتها یا تیمها قابلیت چانه زنی بیشتر در خرید مصالح و حتی تامین نیروی انسانی متبحر با قیمتهای پایین تر داشته و بدلیل تداوم همکاری با فروشندگان و اکیپهای کاری خود، قیمتهای منصفانه تری را پرداخت خواهند کرد.

شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳