بازسازی خانه  Split در چین

بازسازی خانه Splitدر چین

تغییر و نوسازی خانه قدیمی در شانگهای چین، که به علت استفاده از مصالح سبک و شفاف و نیز ایجاد فضایی قابل لمس، مورد تقدیر قرار گرفته است.

این خانه، یکی از خانه های قدیمی و از شاخصه های شانگهای می باشد، که قدمت آن به دهه ۱۹۳۰می رسد. در حال حاضر، به علت افزایش جمعیت، و درنتیجه افزایش تقاضا برای مسکن، خانه های قدیمی، فارغ از توجه به فرهنگ و بافت سنتی در معرض تخریب و انبوه سازی، قرار گرفته اند.

خانه های لن، دارای دو بخش مجزا از هم هستد، یک فضای دراز مستطیل شکل رو به خیابان،با یک اتاق کوچکتر در نیمه عقبی که یک سطح بالاتر از فضای اصلی قرار گرفته است. این دو قسمت، توسط یک دستگاه راه پله به هم متصل می شوند.

در خانه های لن، به طور معمول یک خانواده زندگی می کرده است، اما در حال حاضر، دو و یا حتی سه خانواده در این خانه ها سکونت دارند، که از راه پله و پاگرد مشترک استفاده می کنند، چیزی تقریبا شبیه به تراس های جورجیای لندن.

معماران، Neri & Hu، ماموریت یافتند تا خانه های لن در بخش تاریخی Tianzifang را بازسازی نمایند. این گروه برنده مسابقه معماری ARدر سال ۲۰۱۰ بودند، و توانسته بودند یک انبار صنعتی را به یک بوتیک تبدیل نمایند. اجرای این پروژه نیز با داشتن فضایی مشابه آن، اما با اهمیت حفظ ارزش های فرهنگی، اجتماعی و معماری ساختمان های محلی تاریخی، به این گروه سپرده شد.

در این مورد، یکی از خانه های سه طبقه لن،که به شدت تخریب شده بود و عملا بجز پوسته بنا، چیزی از آن باقی نمانده بود، مورد بازسازی قرار گرفت. راه پله چوبی قدیمی که به کلا از بین رفته بود، بوسیله راه پله ای فولادی جایگزین شد. این عنصر عمودی، کف ها را به یکدیگر متصل، و آنها را از جلو و عقب به هم چفت می کند. پنجره سقفی در بام، نور را به اعماق راه پله هدایت می کند. همچنین، سرویس بهداشتی حمام و دستشویی که قبلا به طور مستقل از خانه قرار داشتند، به فضای عمومی داخلی خانه منتقل شده است. و با لایه ای شفاف پوشانده شده است، به نحوی که فضای حمام از راه پله قابل رؤیت است.

این خانه در حال حاضر به سه آپارتمان تقسیم شده است، اما می توان آن را مجددا به یک خانه تبدیل نمود.

در این نوسازی اساسی، نمای جبهه خارجی خانه نیز، با پوسته ای شیشه ای و شفاف که امکان دیده شدن اجمالی خانه را از بیرون می دهد، پوشانده شده است.

بلوک عقبی خانه نیز مرمت شده است و توسط یک راه پله به حجم بزرگتر و اصلی خانه، راه می یابد.

هیات داوری، مهارت و اعتماد به نفس این گروه را تحسین کردند و این گام را راهی جدید برای مواجه شدن با بنایی قدیمی و فرسوده دانستند که می تواند به عنوان یک نمونه باارزش برای آینده باشد.

شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳