اصول نورپردازی در فضاهای اداری

نورپردازی محیط های عمومی قواعد ویژه ای دارد و استاندارد های جدا از محیط های خصوصی و مسکونی می طلبد. در این بخش به اختصار به قواعدی چند در مورد نورپردازی مکان های مذکور می پردازیم. از آن جایی که بیشتر فعالیت های اداری در طول روز انجام می گیرد روشنایی مصنوعی جنبه مکمل دارد. در ساختمان های اداری که عرض ساختمان زیاد است اغلب بخش های مرکزی ساختمان نور مصنوعی اولویت دارد در مکان های کاری نزدیک به پنجره، چنان چه پنجره رو به جنوب، غرب یا شرق باشد، اجتناب از خیرگی چشم با استفاده از انواع وسایل شکست یا کاهش نور مستقیم اهمیت می یابد. اگر میزهای کار با توجه به نور طبیعی پنجره ها طراحی شوند، نور مصنوعی می تواند در نزدیکی پنجره نیز قرار گیرد.

تا تفاوت بین جهت تابش نور طبیعی و مصنوعی به حداقل برسد. محل های تردد، ورود و خروج باید به صورت یکنواخت و کافی روشن شوند. ۱۰۰ الی ۱۵۰ لوکس روشنایی برای این گونه فضاها کافی است. قسمت بیرونی فضای ورودی باید حداقل ۵۰ لوکس روشنایی داشته باشد. نمای بیرونی ساختمان های اداری به لحاظ نورپردازی مهم است. چراغ ها باید در رابطه با فرم معماری نما طراحی شوند. چنان چه  نمای ساختمان در خیابان ها و معابر عمومی قرار گیرد، بخش پایینی نما می تواند نور پردازی قوی تر در مقایسه با قسمت های بالایی نما (در مورد ساختمان های مرتفع اداری) داشته باشد. در دفاتر و فضاهای کاری اداری تأمین ۲۰۰ تا ۳۰۰ لوکس روشنایی ضروری است وروی میز بهتر است ۵۰۰ لوکس و در شرایط کار دقیق چشمی تا حدود ۷۰۰ لوکس روشنایی تأمین شود.

energy-efficient-t5-office-اصول نورپردازی در فضاهای اداری

  چراغ ها باید به گونه ای قرار گیرد که نور مستقیم آنها در مخروط دید افرادی که پشت میز کار نشسته اند قرار نگیرد. نور غیر مستقیمی که به سقف می تابد . ا چراغ های مجهز به پرده های هدایت نور یا چنان که سقف فضاهای وسیع اداری بلند طراحی شود منابع روشنایی کار شده در عمق یا در پشت سقف های کاذب شبکه ای مناسب هستند (۳٫۵ تا ۴ متر) و نورپردازی با مسئله کمتری روبه رو می شود. در سالن های کنفرانس و گردهمایی تامین روشنایی برای سطوح عمود برای بهتر دیدن چهره ها به اندازه روشن کردن میزها اهمیت دارد. میز کنفرانس می تواند حدود ۴۰۰ لوکس سطوح عمودی اطراف میز حدود ۲۰۰ لوکس روشنایی داشته باشند.

روشنایی سطوح عمودی در محل هایی که به طور مداوم مراجع دارند نیز اهمیت دارد. در این فضاها بهتر است متن و محیط اطراف محل مراجعه عموم به صورت متنوعی نورپردازی شود. نور پردازی باید به جهت یابی در فضا و تشخیص محل های تردد و مراجعه اصلی کمک کند. محل های گفت و گو، انتظار و استراحت بهتر است به سبک فضاهای مسکونی نورپردازی شوند تا محیطی دوستانه و آرامش بخش به وجود آید. نورپردازی یک فضای اداری با گذشته از کاربردهای علمی ابزار تبلیغ و نمایش چهره شرکت به عموم است. در انتخاب نوع چراغ و نحوه نورپردازی باید به این مسئله توجه شود. نورپردازی نمی تواند یکسره به مهندس برق محول شود. روشنایی مصنوعی به عنوان مکمل نور طبیعی نقش مهم و موثری در طرح معماری و کیفیت کلی ساختمان دارد. با نورپردازی مناسب می توان زیبایی ساختمان را تا حد قابل توجهی افزایش داد. در هر حال معماری و روشنایی دو مقوله غیر قابل تفکیک و در رابطه مستقیم با هم هستند.

– اهمیت نورپردازی در محیط های اداری

در اکثر محیط های کاری از عمده ترین اهداف اولیه بهره وری و بازدهی است و از شیوه های طراحی نور پردازی به عنوان پشتوانه ای برای تحقق این اهداف استفاده می شود. خوشبختانه گرایش رو به رشدی برای افزایش رضایت کارکنان در بیشتر محیط های کاری پدید آمده است و نورپردازی باید در ایجاد رضایت بصری و روان شناختی محیط مشارکت داشته باشد. کاربرد شیوه های نورپردازی تکراری آثار مثبت کمتری از لحاظ بازدهی و رضایت استفاده کنندگان در اکثر فضاهای کاری دارد. برخی اوقات می توان از شیوه های غیر استاندارد ولی خلاقانه در بسیاری از فضاهای اداری استفاده کرد.

اصول نورپردازی در فضاهای اداری

– نور طبیعی در فضاهای داخلی محیط های اداری

نورپردازی محیط های عمومی قواعد ویژه ای دارد و استاندارد هایی جدا از محیط های خصوصی و مسکونی می طلبد. از آن جا که بیشتر فعالیت های اداری در طول روز انجام می گیرد، روشنایی مصنوعی جنبه مکمل دارد. در ساختمان های اداری که عرض ساختمان زیاد است، اغلب بخش های مرکزی از نور طبیعی مستقیم و کافی برخوردار نیستند، در بخش  ساختمان نور مصنوعی اولویت دارد در مکان های کاری نزدیک به پنجره ، چنانچه پنجره رو به جنوب ، غرب یا شرق باشد، اجتناب از خیرگی چشم با استفاده از انواع وسایل شکست یا کاهش نور مستقیم اهمیت می یابد. اگر میزهای کار با توجه به نور طبیعی پنجره ها طراحی شوند، نور مصنوعی می تواند در نزدیکی پنجره نیز قرار گیرد تا تفاوت بین جهت تابش نور طبیعی و مصنوعی به حداقل برسد.

کلمات کلیدی: دکوراسیون، دکوراسیون داخلی، نورپردازی در دکوراسیون ،هنر نورپردازی

دفتر معماری آلتون سازه با در اختیار داشتن کادری مجرب و متخصص، و با استفاده از جدیدترین متدها و استانداردهای روز دنیا و بکارگیری مصالحی با بهترین کیفیت در امر طراحی معماری مجتمع مسکونی،ویلا،اداری،تجاری، بازسازی،محوطه سازی طراحی داخلی و اجرا ، موفق شده گامی مؤثر در راستای صرفه جویی در هزینه و زمان برداشته تا آنچه را که در رویاهایتان بدنبالش هستید در کمترین زمان و مناسب ترین قیمت در محیط کار و منزل شما اجرا نماید.

تلفن تماس با دفتر طراحی: ۲۲۹۸۳۳۸۵-۰۲۱

شرکت معماری آرتور و همکاران (AOA)
تلفن: ۲۲۹۸۳۳۸۵ و ۲۲۷۰۶۶۳۱
آدرس: فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان وطن پور شمالی، بن بست هنگامه، پلاک ۳