ورودی سالن کنفرانس کارخانه روغن لادن - بهشهر

ورودی سالن کنفرانس کارخانه روغن لادن - بهشهر

آرشیتکت آرتور امید آذری
طراحی و اجرا
تماس برای مشاوره 22983385-021

...
مجتمع مسکونی اطلس - سعادت آباد

مجتمع مسکونی اطلس - سعادت آباد

آرشیتکت آرتور امید آذری
طراحی و اجرا
تماس برای مشاوره 22983385-021

...
ویلای شخصی - هشتگرد

ویلای شخصی - هشتگرد

آرشیتکت آرتور امید آذری
طراحی و اجرا
تماس برای کسب اطلاعات 22983385-021

...
خانه معلق - لواسان

خانه معلق - لواسان

آرشیتکت آرتور امید آذری
طراحی و اجرا
تماس برای کسب اطلاعات 22983385-021

...
مجتمع مسکونی - نیاوران

مجتمع مسکونی - نیاوران

آرشیتکت آرتور امید آذری
طراحی و اجرا
تماس برای مشاوره 22983385-021

...
طراحی داخلی رستوران کارخانه روغن لادن - بهشهر

طراحی داخلی رستوران کارخانه روغن لادن - بهشهر

آرشیتکت آرتور امید آذری
طراحی و اجرا
تماس برای مشاوره 22983385-021

...
خانه روی آب - دماوند

خانه روی آب - دماوند

آرشیتکت آرتور امید آذری
طراحی و اجرا
تماس برای مشاوره 22983385-021

...
مجتمع مسکونی - هروی

مجتمع مسکونی - هروی

آرشیتکت آرتور امید آذری
طراحی و اجرا
تماس برای مشاوره 22983385-021

...
مجتمع مسکونی مدیا - هروی

مجتمع مسکونی مدیا - هروی

آرشیتکت آرتور امید آذری
طراحی و اجرا
تماس برای مشاوره 22983385-021

...
لابی ساختمان اداری کارخانه روغن لادن - بهشهر

لابی ساختمان اداری کارخانه روغن لادن - بهشهر

آرشیتکت آرتور امید آذری
طراحی و اجرا
تماس برای مشاوره 22983385-021

...
خانه arrow دانشنامه معماری arrow معماری arrow معماری منظر arrow معماري منظر آمريكا

معماري منظر آمريكا

شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۰۵:۱۵ بعدازظهر

معماري منظر آمريكا

American Landscape Architecture

معماري منظر آمريكا

چكيده

آمريكا كشوري با عقايد آرمان گرايانه تركيبي است از فرهنگ هاي مختلف اين كشور نوپا و پيشرو در دوران مدرن، فرزند اروپا است.اروپائيان كه به دنبال بازارهاي جهاني براي كالاهايشان بودند درآمريكا مستقر شدند.از آنجايي كه مهاجران در كشوري جديد سعي بر خلق دوباره آنچه براي آنها آشنا باشد دارند طرح باغ در آمريكا غالبًا از مجموعه اي از مفاهيم برگرفته از ساير فرهنگ ها مي باشد .تنوع فرهنگ ها در تركيب با شرايط جوي گوناگون و پستي و بلندي هاي زمين سبب ايجاد تزئينات مختلف مناظر گرديد.

 

 طرح باغ در آمريكا  Garden Design in America

مقدمه

بررسي منظر آمريكا از آن رو حائز اهميت است كه اين كشور در دوره مدرن از قطب هاي تاثيرگذار جهان به حساب مي آيد و به ويژه در معماري منظر كه اهميت منظر آمريكا تا بدان جاست كه اين كشور را موسس رشته معماري منظر مي دانند و شروع رسمي حرفه معماري منظر را به فردريك المستد نسبت مي دهند.وي نهضت پارك ( (park movementرا در آمريكا پايه گذاري كرد.

اگرچه باغباني منظر در آمريكا براي نسلهاي متعدد انجام مي شد اما در سال 1841 ميلادي كتاب آندروجكسون داونين به نام رساله اي در باب نظريه و اجراي باغباني منظر سازش يافته با آمريكاي شمالي اولين و مهمترين كتاب در مورد طراحي منظر بود كه در آمريكا انتشار يافت.  از ويژگي هاي مناظر داونين خطوط مواج و تقليد نقاشي وار از طبيعت بود كارهاي وي در انگلستان مورد پسند همفري رپتون وجان كلاديوس لودان قرار گرفت. پس از وي فريدريك المستد برجسته ترين معمار منظر در آمريكا شمرده مي شد.

فردريك لاالمستد Olmsted Frederick Law پايه گذار و بنيانگذار طراحي پارك هاي شهري آمريكاست. وي آشنايي با گياهان و علم گياهشناسي را به طور تجربي فرا گرفت زيرا از يك خانواده كشاورز بود.  سفرش به انگلستان و بازديد از باغهاي انگليسي ايده هايي را براي ايجاد پاركي بزرگ در نيويورك را در ذهن او ايجاد مي كند. ايده ايجاد يك چنين پاركي بر اساس نياز جامعه آن روز به فضاي عمومي نه براي تفريح بلكه براي بالا بردن سطح بهداشت عمومي و برقراري عدالت اجتماعي مردم لازم بود و المستد با اعتقاد به اين قضيه در سال(1858 )    Central Park New York را بر پايه آرمانهاي خويش احداث نمود.

Olmsted  Frederick Law

Central Park New York

 

Central Park New York

 

المستد اعتقاد داشت تغيير فيزيكي منظر تنشهاي اجتماعي را كاهش مي دهد.

بعد از طراحي اين پارك ايده وارد كردن طبيعت به درون شهر در آمريكا شكل تازه اي به خود مي گيرد. وي خود را نمونه كامل آمريكايي دموكراتيك مي دانست.  او بر موارد اجتماعي اخلاقي مانند لحاظ كردن شير فروشي در طرح سنترال پارك براي مادران فقير جهت تغذيه كودكانشان با شير بهداشتي تمركز كرد و همچنين در طرح قبرستان مانتين ويو در كاليفرنيا وي طرح زمين هاي دفن را ادغام كرد و درنتيجه مردمي با اعتقادات مختلف مي توانستند با يكديگر سوگواري كنند.

حساسيت او به محيط موجب حفاظت از طبيعت بكر آمريكا در پاركهاي ملي يو اسميت و يلواستون شد.  او كمي پيش از مرگش در سال 1903 مدرسه جنگلداري را در ملك بيلتمور واقع در شمال كاليفرنيا طرح ريزي كرد.

المستد پس از طراحي پارك مركزي نيويورك براي انجام پروژه هاي ديگر به امريكاي شمالي مي رود. وي ايده هاي نو وتازه اي را به حيطه طراحي منظر معرفي مي كند از آن جمله ميتوان به سيستم هاي سبز راه ها  Parkways  اشاره كرد.

Parkways

9

Parkways

 

پارك وی

هدف اصلي پارك وي ها حفظ عناصر طبيعي موجود در شهرها و اتصال و برقراري رابطه بين آنها بوده است.

پروفسور هابارد در نشريه شهرسازي دانشگاه هاروارد پارك وي را اينگونه معنا مي كند:

"پارك وي جاده اي است كه در دو جانب آن باغ احداث شده باشد بنابراين از پارك وي اساسًا براي عبور و مرور استفاده مي شود اما اين عبور و مرور بيشتر و يا منحصرًا به منظور گردش و سياحت است."

در پارك وي اصل بر اين است كه جريان پيوسته عبور و مرور متوقف نشود از اين رو هيچ جاده فرعي به پارك وي راه نمي يابد و حتي ورود مستقيم به پارك وي از املاك مجاور آن ممنوع است. در سنترال پارك نيويورك المستد براي عبور پياده روندگان پلي از سنگ بر جاده اي كه مخصوص وسايل نقليه است بنا نهاد كه اين پل مراحل نخستين پارك وي را مجسم مي دارد.

شايد به نظر برسد پارك وي ها همان اتوبان هاي اروپا هستند اما پارك وي جاده اي است براي تفر جخ اطر انسان كه به زيبايي و لطف مطابق پست و بلند طبيعي زمين ادامه مي يابد و جزئي از مناظر طبيعي مي شود چندان كه تميز آن از مناظر طبيعي ممكن نيست .

نكته حائز اهميت درباره كارهاي المستد عدم پيروي از الگويي مشخص است .و ي معتقد بود كه زندگي شهري خسته كننده و كسل كننده شده است و بشر نياز به تفرجگاههايي در داخل و خارج شهر دارد كه در اين تفرجگاه ها ارتباط با طبيعت اهميت پيدا مي كند.

در كارهاي المستد نه اشرافيت باروك و نه مقياس هاي بزرگ رمانتيك وجود ندارد در كارهاي وي الگوهاي سلطه و مونومانتاليست ديده نمي شود و مجسمه هايي كه وجود دارد نيز در مقياس مردم و شهري است .

در اواخر كار المستد با هجوم بسيار زياد مهاجران جمعيت آمريكا افزايش يافته و شرايط زندگي براي بسياري از مردم بدتر شد و عقيده حفظ كشور از طريق فرهنگ و معماري شكل گرفت اين درك جديد سبب تغيير مسير معماري و معماري منظر شد و معماري منظر آمريكا را به طرف كلاسيك گرايي سوق داد .م عماران منظر در اين دوره اعتقاد داشتند كه سابقه تاريخي و استفاده از اصول تناسب و تقارن مي تواند سبب عظمت بخشي به سبك ملي آمريكايي شود .د ر جستجوي نمادهايي جهت بالا بردن آگاهي ،اين كشور جوان در مورد زيبايي شناسي معماران از فرمهاي كلاسيك استفاده كردند .آن ها طراحي قصر هاي فرانسوي خانه هاي بزرگ و مجلل تيودور و ويلاهاي ايتاليايي را آغاز كردند اين تغيير جهت گيري جديدي را در طراحي منظر ايجاد كرد تركيبات رسمي محورهاي تقارن و محور عرضي و تصويرسازي ذهني برگرفته از منابع كلاسيك ظاهر شدند اين تغيير سبب ايجاد كشمكش و تضاد در اين حرفه شد . یك عده از افراد اين حرفه از فلسفه داونين پيروي مي كردند و احساس كردند كه منظره چشم انداز طبيعي بخش ساده تر و با شكوه تر طبيعت را نشان مي دهد. اين طراحان بر مناظر ساده و روستايي تاكيد داشتند و گروهي ديگر از منظري با تركيباتي كه به طور رسمي سازماندهي شده باشد دفاع مي كردند.

Central Park New York

Central Park New York

Central Park New York

 

معماري منظر مدرن در آمريكا : 1940)-1970 ميلادي)

ايده آل هاي كلاسيك بعدها توسط سه دانشجوي جوان معماري منظر به نام هاي "گرت اكبو" و "دان كلي" و "جيمز رز" رد شدند .

در سال 1930 اين دانشجويان هاروارد خواستار جستجوي ايده هاي متداول در هنرمدرن به خصوص در نقاشي بودند.

آن ها معتقد بودند كه معماري منظر بايد:

  1. با سايت سازگار باشد.
  2. نيازهاي كارفرما را برآورده سازد .
  3. مشكلات محيطي و اجتماعي را برطرف كند .

تلاش و كار معمار منظر كاليفرنيايي توماس چرچ فارغ التحصيل پيشين دانشگاه هاروارد نيز تاثيرات زيادي در معماري منظر مدرن آمريكا داشت . کارهاي چرچ اهداف كلاسيك را با نظريه هاي جديد فضاي مدرن تركيب مي كرد .مارك تريب اين  4معمار منظر را با عبارات مدل و معياري براي قضاوت در موردطراحي مدرن منظر آمريكا توصيف كرده است.

جين براون در كتاب باغ مدرن كه درسال 2000 به چاپ رسيد به اين نكته اشاره مي كند:  باغ سازي مدرن در آمريكا جايگاه ويژه اي به دست آورد تا حدي كه به عنوان روشي نو در معماري منظر مدرن مطرح شد و دوباره در دهه 1950 به اروپا صادر گرديد .

جهت پذيرفتن نوگرايي به طور كامل معماران منظر خواستار توسعه ادبيات طراحي جديدي بر اساس مفاهيم نو ظهور فضا و فرم الهام گرفته از هنر مدرن بودند.

اصول معماري مدرن آمريكا عبارت است از:

  1. اجتناب از طراحي پلان متقارن محور و فرمهاي هندسي ساده
  2. فرم ها نامنظم و طبيعي - حركت در طرح
  3. حساسيت به سايت
  4. توسعه مصالح جديد طرح

نمونه ای از طراحی  Olmsted  Frederick Law

 

نتیجه گیری

منظر به مثابه نوعي هنر، به زندگي تعلق دارد. هدف آن نيز عبارت است از فراهم آوردن مكان هايي كه زندگي بتواند در آن به وقوع پيوندد.

"طراحي براي زندگي" به واقع مي تواند ذهنيت معماران منظر آمريكايي را نشان دهد .

در معماري منظر آمريكا فضاهايي خلق شد كه در آن از رسميت و اشرافي گرايي دوران كلاسيك و باروك خبري نبود. فضاهايي كه بر روي عموم گشوده گشتند و براي تمام انسانها به عنوان شهروند ارزش گذاشتند . طبيعت را وارد شهر و با زندگي عجين نمودند سلسله مراتب را بر هم زدند و رهايي و سياليت فضا را جايگزين آن نمودند.

 

كليد واژه ها : فردريك المستد، پارك هاي شهري، منظر مدرن آمريكا

منابع:

  1. قباديان ، وحيد. مباني و مفاهيم معماري معاصر غرب
  2. منصوري، سيد امير (1383) . " درآمدي بر شناخت معماري منظر " .فصلنامه باغ نظر ، شماره 2
  3. فيضي،محسن،مينيماليسم گرايش هنرمندانه به معماري منظر.فصلنامه معماري ايران ، شماره 12
  4. گيدئون ، زيگفريد ، فضا زمان و معماري ، ترجمه منوچهر مزيني
  5. ترنر، تام. " باغ هاي انتزاعي، باغ هاي پساانتزاعي" ترجمه حميد يزداني .مجله آبادي. شماره 51
  6. لشچينسكي ، طراحي كاشت منظر ، ترجمه محسن كافي
  7. اعتضادي ، لادن. جزوه سال 1387
  8. www.manzar.ws/394.aspx
  9. www.manzar.ws/141.aspx
  10. http://en.wikipedia.org/wiki/Fredrick-olmsted

 

< قبلی بعدی >

0 نظر

هیچ نظری وجود ندارد. اولین نفر برای نظر دهی به این مقاله باشید!

ارسال یك نظر
منتشر نخواهد شد

در هنگام پاسخ من را از طریق ایمیل آگاه کن

منوی اصلی

persian english

آمار

كاربران آنلاین

ما 673 میهمان آنلاین داریم

ورود كاربر





هنوز ثبت نام نكرده اید؟ عضویت در سایت
Find me on Facebook Take a look on my Flickr photos
Follow me on Twitter Watch my channel on Youtube

طراحی سایت از سپهر ادیب زاده